ایده های جذاب در طراحی دکوراسیون اتاق خواب ها همراه با عکس
نوشته شده توسط : دانیال آزادی

 

 

دکوراسیون اتاق خواب شیک و مدرن

اتاق خواب مکانی برای استراحت و ریلکسیشن است به همین علت می بایست به طراحی آن توجه کافی شود تا راحتی و آرامش را برای انسان در هنگام خواب و استراحت فراهم کند  . اتاق خواب ها معمولاً جزء حریم خصوصی هر فرد در خانه به حساب می آیند و اکثریت افراد برای خود اتاق خواب شخصی دارند و تم آن  را طوری می چینند که دوست دارند .

دکوراسیون اتاق خواب در راحتی و داشتن فضایی مناسب جهت خواب و استراحت حرف اول را می زند . داشتن اتاق خوابی شیک و بزرگ با یک تخت راحت ، پاتختی ، میز آرایش ، صندلی ، چراغ سقفی زیبا ، چراغ خواب ، یک ست مبل ، تراس ، کمد ، سیستم نورپردازی سقف ، پنجره یا درب جهت انتقال نور و انرژی یکی از خواسته های تمام افراد با هر سن و جنسیتی است . دکوراسیون اتاق خواب ها با توجه به سلیقه افراد ، میزان بودجه ، دکوراسیون منزل ، جنسیت افراد ، علایق آنها و تم رنگی که دوست دارند چیده می شود .

دکوراسیون داخلی اتاق خواب :

دکوراسیون داخلی اتاق خواب با توجه به نوع سلیقه افراد می تواند شامل یک سرویس خواب ، آینه ، کنسول ، میز آرایش ، کمد ، ساعت ، اشیاء تزئیناتی ، تابلو ، گل و گلدان طبیعی و مصنوعی باشد .

انواع دکوراسیون اتاق خواب :

دکوراسیون اتاق خواب سلطنتی :

دکوراسیون اتاق خواب سبک سلطنتی دکوراسیونی است که در آن سقف و دیوار دارای گچ بری های خارق العاده ، شلوغ و زیبا است . یک رنگ مثل طلایی ، نقره ای ، آبی ، قرمز یا زرشکی در کنار رنگ های دیگر بیشتر به چشم می خورد . اشیاء و ابزارها همگی دارای برجستگی هستند و معمولاً چیدمان تخت ، کمد و دیگر ابزارهای چوبی دارای تاج و قاب هستند .

دکوراسیون اتاق خواب مدرن و کلاسیک :

سبک مدرن و کلاسیک تقریباً مشابه هم هستند . هر دو طرفدار دیزاینی خلوت و ساده عاری از هر نوع شلوغی هستند . از یک تم رنگی ملایم در فضا به همراه ترکیب رنگ های دیگر استفاده می شود . در این سبک فقط ابزارهای ضروری در فضا استفاده می شود بقیه چیزهای اضافی در خفا می مانند .

دکوراسیون اتاق خواب سنتی :

در این سبک از رنگ های شاد بویژه قرمز ، آبی ، یاسی و صورتی بیشتر استفاده می شود . پارچه های بکار رفته در ملافه ها ، پرده ها ، روبالشی ها همه دارای طرح و رنگ هایی با تم قرمز هستند . از قالیچه های رنگی ، گلیم و جاجیم برای پوشاندن کف استفاده می شود .

پرده در دکوراسیون اتاق خواب :

اتاق خواب هایی که شامل درب یا پنجره هستند برای پوشش و تزئین آنها نیاز به نصب پرده است . انتخاب پرده برای اتاق خواب کاملاً سلیقه ای است . با توجه به نوع سبک چیدمان اتاق خواب پرده خریداری می شود . خیلی از افراد مایل هستند اتاق خواب آنها نور از پنجره دریافت کند بنابراین یک پرده توری را انتخاب می کنند . بعضی ها سبک سلطنتی را می پسندد و برای همین پرده از نوع یال دار و سلطنتی را انتخاب می کنند . بعضی از افراد هم پرده های کره کره ای را می پسندد .

رنگ دیوار یا کاغذ دیواری در دکوراسیون اتاق خواب :

رنگ دیوارها نقش مهمی در دکوراسیون یک فضای بسته دارند . اگر از رنگ های شاد استفاده شود فضا دل باز تر و بزرگ تر جلوه می کند و رنگ های تیره نیز فضا را دلگیرتر و تاریک تر نمایش می دهند .کاغذ دیواری اتاق خواب نیز در رنگ ها و طرح های مختلف وجود دارد . تم قهوه ای ، زرد ، طلایی ، سفید ، آبی و سبز با گلهای برجسته طرفداران بیشتری دارد .

روانشناسی رنگ در دکوراسیون اتاق خواب :

اتاق خواب محلی برای استراحت و خوابیدن است و تمی که در آنجا وجود دارد می تواند در میزان خواب راحت و رفتار انسان تاثیرگذار باشد . هر کس طبق خلق و خویی که دارد یک دیزاین را برای راحتی خود در اتاق خواب می چیند که رنگ در این دیزاین بسیار مهم است .

تاثیر رنگ های تیره در دکوراسیون اتاق خواب از بعد روانشناسی  :

رنگ های تیره مورد پسند برخی هاست که طرفدار دارک مد هستند . طرفداران این سبک با اجرای رنگ های تیره در اتاق خواب ، حس تملک ، راحتی و احساس امنیت و آرامش می کنند . استفاده از رنگ های تیره به صورت دائم باعث می شود افراد میلی به رنگ های روشن نداشته باشند و انتخاب رنگ کلیه اشیاء برای آنها محدود به چند رنگ تیره می شود .

کسانی که علاقه ای به استفاده از رنگ های تیره ندارند در صورت ورود به مکان هایی با رنگ تیره  حس دلهره ، ترس ، اضطراب ، نگرانی ، ناامنی و دل گیری می کنند و با تکرار این احساست درونی به فردی افسرده ، گوشه گیر و تنها تبدیل می شوند .

تاثیر رنگ های شاد و روشن در اتاق خواب از بعد روانشناسی :

رنگ روشن تمثیلی از سرزندگی ، شادابی ، روشنایی ، دل باز بودن و بهداشتی بودن است . رنگ های شاد آرامش بخش اند و افرادی که رنگ های شاد را دوست دارند افرادی با انگیزه و روحیه بالا هستند .

رنگ ها به دو دسته رنگ های سرد و گرم  تقسیم می شوند . رنگ هایی مثل سبز ، آبی ، فیروزه ای ، نقره ای و ترکیب آنها با رنگ سفید جزء رنگ های سرد هستند که خاصیت آرامش بخش و اطمینان بخش و بهداشتی بودن را برای محیط فراهم می کنند . رنگ های نارنجی ، صورتی ، قرمز ، زرد ، طلایی و ترکیب آنها باهم در دسته رنگ های گرم قرار می گیرند که سبب هیجان ، افزایش انرژی و انگیزه می شوند . یک سری رنگ ها مثل ارغوانی و بنفش میانه رو هستند و رنگ های قهوه ای ، خاکستری ، طوسی جزء رنگ های خنثی محسوب می شوند .

استفاده از این رنگ ها با توجه به خاصیت و اخلاقی که هر فرد دارد می تواند ویژگی ها و احساسات درونی متفاوتی را ایجاد کند . برای مثال رنگ آبی در اتاق خواب در طیف های مختلف احساس آرامش و خونسردی را برای محیط فراهم می کند و از دیدن کابوس های شبانه در خواب می کاهد . رنگ زرد و ترکیب با رنگ های دیگر می تواند حس آرامش و گرمی را ایجاد کند . رنگ زرد و ترکیب آن با رنگ های شاد دیگر باعث یک خواب عمیق می شود .

رنگ سبز در سه رنگ سبز زیتونی ، سبز چمنی ، سبز لجنی و دیگر موارد با ترکیب رنگ های دیگر به خواب عمیق و حس آرامش بیشتر در یک مکان کمک می کند . رنگ نقره ای و ترکیب آن با دیگر رنگ ها سبب ایجاد محیطی لوکس و مدرن برای اتاق خواب می شود . رنگ قرمز و ترکیب آن با پارچه های گل دار یک محیط سنتی را برای فضا محیا می کند . کمد دیواری در دکوراسیون اتاق خواب :

کمد دیواری یکی از ابزارهایی است که تکمیل کننده دکوراسیون اتاق خواب است . حسنی که کمد دیواری دارد این است که سبب جمع و جور کردن فضای اتاق خواب می شود . کمد دیواری در اندازه های مختلف به صورت باکس و قفسه طراحی می شود . اگر اتاق خواب کوچکی دارید و جای کافی برای تخت ندارید می توانید از تخت تاشو در داخل کمد دیواری استفاده کنید . بخشی از کمد دیواری برای کفش ، بخشی برای آویز لباس ، بخشی برای جاسازی کیف ، بخشی به صورت کشو برای قرار دادن لباسها و دیگر موارد مورد نیاز قابل طراحی است .

سرویس خواب در دکوراسیون اتاق خواب :

با توجه به سلیقه هر فرد ، تخت خواب مخصوصی برای اتاق خواب انتخاب می شود . تخت ها به صو رت مدرن ، کلاسیک ، سلطنتی ، راحتی ، استیل ، فلزی و سنتی قابل طراحی هستند .

نورپردازی در دکوراسیون اتاق خواب :

نور در یک محیط بسیار تاثیرگذار است و اکثریت افراد اتاق هایی که دارای پنجره یا درب هستند و نور بیرون را به داخل منعکس می کنند را دوست دارند . برای نورپردازی دکوراسیون اتاق خواب می توانید از سقف کاذب ، کناف و لوسترهای مخصوص اتاق خواب استفاده کنید . آباژور نیز یکی از ابزارهای شیکی است که جهت نورپردازی استفاده می شود . پنجره در دکوراسیون سبب می شود نور داخلی و یک منظره تماشایی برای اتاق فراهم شود و انرژی و اشتیاق کافی پس از استراحت برای شروع یک روز جدید فراهم شود .

کف در دکوراسیون اتاق خواب :

کف اتاق خواب را می توان با استفاده از پارکت یا سرامیک پوشش داد سپس یک قالیچه وسط آن پهن کرد . کف سرامیک نسبت به پارکت راحتر تمیز می شود اما فرش یا قالیچه بر روی آن ثابت نمی ماند .

کتابخانه در دکوراسیون اتاق خواب :

اتاق خواب مکانی ساکت و بی سر و صداست و در صورت نداشتن اتاق مطالعه ، در محیط اتاق خواب افراد مطالعه خودشان را انجام می دهند . اگر به مطالعه علاقه زیادی دارید می توانید در بخشی از فضای اتاق خواب یک باکس بندی یا پارتیشن بندی به صورت قفسه داشته باشید و کتابهایتان را در آنجا بچینید .

کامپیوتر  یا لپ تاب در دکوراسیون اتاق خواب :

بعضی ها طبق نیازشان یک میز کامپیوتر یا میز مطالعه در اتاق خواب شان دارند که بخشی از فضای اتاق را پر می کند .

فرش و قالیچه در دکوراسیون اتاق خواب :

فرش یا قالیچه دو در دو یا دو در سه و یا سه در چهار متری با توجه به ابعاد اتاق خواب ، جهت دکوراسیون داخلی اتاق خواب مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً دور فرش یا قالیچه خالی می ماند و کف پارکت یا سرامیکی نمایش داده می شود .

سقف در دکوراسیون اتاق خواب :

بعضی ها سقف ساده دوست دارند و فقط با رنگ آمیزی ، زیبایی سقف را تکمیل می کنند .  بعضی ها ترجیح می دهند با اجرای سقف کاذب طراحی زیبا و جذابی را برای سقف اتاق خواب فراهم کنند . خیلی ها با نمای ستاره ای یا اقیانوس توسط سقف کاذب فضای جذابی را برای اتاق خواب ایجاد می کنند . تزئین سقف با تور یکی از ایده های جذاب دیگر برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب است . علاوه بر تور ، نمد نیز جزء تزئینات دکوراسیون اتاق خواب به حساب می آید که به صورت ترکیبی با تور می تواند جلوه بصری جذابی را برای محیط فراهم کند .تورها و نمدها در طرح و رنگ های مختلف قابل اجرا هستند .

تور و نمد طرح های مختلفی دارند که از جمله آنها می توان به انواع تور و نمد با طرح های کارتونی و استیکری برای اتاق خواب کودک  ، انواع تور و نمد با طرح های گل دار ریز و درشت ، انواع تور و نمد با طرح های ماه ، ستاره ، ابر و کهکشان برای اتاق خواب کودک ، انواع تور و نمد با رنگ های ساده و بدون طرح ، اشاره کرد .

آینه در دکوراسیون اتاق خواب :

به دلیل اینکه لباس ها و کلیه اشیاء شخصی که می پوشیم و مصرف می کنیم در داخل اتاق خوابمان قرار دارد لازم است یک آینه در اتاق وجود داشته باشد تا بتوانیم شکل ظاهری خودمان را مشاهده بکنیم . علاوه بر این آینه سبب انعکاس نور محیط در فضا می شود و روشنایی فضا را دو برابر می کند .

دکوراسیون اتاق خواب کودک :

دکوراسیون اتاق کودک دارای رنگ های شاد و ترکیبی است . برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب دختر معمولاً از ترکیب رنگ های مختلف با تم صورتی و برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب پسر از ترکیب رنگ های مختلف با تم آبی استفاده می شود . می توان به صورت ترکیبی از رنگ های کرم ، طوسی و ترکیبی از دیگر رنگ ها نیز برای تزئین اتاق خواب دختران و پسران استفاده کرد . از تور و نمد هم می توان برای تزئین سققف و آویزان کردن اسباب بازی های کودکان استفاده نمود . یک کمد دیواری با دو یا سه کشو برای جای دادن لباس کودکان نیاز است . تخت کودک دارای پارچه های رنگی با شکلک های کارتونی می باشد . فرش اتاق کودک نیز معمولاً دارای عکس های کاراکترهای کارتونی و یا کهکشانی است .

دکوراسیون اتاق خواب دخترانه :

دخترها رنگ های شاد را دوست دارند و ترجیح می دهند چیدمان اتاق خوابشان با ترکیبی را رنگ های شاد انجام پذیرد . در دکوراسیون اتاق خواب دختران اشیاء تزئیناتی ، تابلوها ، عروسک ها و لوازم پر زرق و برق زیاد به چشم می خورد . اتاق خواب دختران هیجان ، انرژی و نشاط را همراه دارند و حس راحتی به انسان دست می دهد .

دکوراسیون اتاق خواب پسرانه :

تم رنگی آبی ، سفید ، مشکی ، طوسی ، سبز و قهوه ای به خصوص ترکیب مشکی ، در اتاق خواب پسران زیاد به چشم می خورد .  طرح ها و اشیاء دکوری عجیب و غریب جزئی از دکوراسیون اتاق خواب پسرهاست .

دکوراسیون اتاق خواب عروس :

بدلیل اینکه عروس کلیه لوازم خود را به صورت نو و ست شده خریداری می کند ، اتاق خواب عروس دیزاین جذاب و مدرنی دارد . اگر سبک سلطنتی یا استیل انتخاب شود معمولاً رنگ های سفید یا نقره ای با تاج طلایی و سفید بیشترین انتخاب را دارد . اگر سبک راحتی و مدرنیته انتخاب شود ، تخت در تم های مشکی ،  سفید و نقره ای بدون تاج خواهد بود .

دکوراسیون اتاق خواب مدرن :

در این سبک فضا با چیدمانی ساده و خلوت طراحی می شود و رنگ های گرم و سرد به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرد . پرده و فرش نیز مطابق با رنگ تخت و پارچه ها انتخاب می شود . یک یا دو عدد مبل راحتی نیز برای نشیمن در بخشی از اتاق قرار می گیرد .

طراحی دکوراسیون اتاق خواب :

طراحی دکوراسیون اتاق خواب باید بگونه ای باشد که انسان حس راحتی و آرامش داشته باشد . چیدمان باید به گونه ای مرتب باشد تا زمانی که به چیزی احتیاج داشتید ، سریعاً بتوانید آن را پیدا کنید . از شلوغی بپرهیزید تا حس آرامش بیشتری داشته باشید .

بازسازی دکوراسیون اتاق خواب :

زمانی پیش می آید که از موقعیت اتاق خواب خوشمان نمی آید . مثلاً دوست داریم فضا بزرگتر باشد و بخشی از پذیرایی یا یک فضای خالی به محیط اتاق خواب افزوده شود . رنگ دیوار عوض شود . کل دیوار با کاغذ دیواری پوشانده شود . کمد دیواری جدیدی جایگیزین کمد قبلی شود یا اگر کمد دیواری نداریم کمد جدید سفارش داده شود . در این زمان ها لازم است بازسازی دکوراسیون داخلی اتاق خواب انجام شود . بازسازی نیاز به کمی هزینه و ریخت و پاش دارد . در هنگام بازسازی اتاق خواب سعی کنید ابتدا آنچه که مدنظرتان است را بر روی کاغذ ترسیم کنید سپس طبق طرح ، خرید وسایل را انجام دهید و دکوراسیون را بچینید .

بازسازی اتاق خواب نیاز به یک برنامه ریزی کامل و شناخت سبک های مختلف دارد تا بتوانید بهترین دکوراسیون با تزئیناتی مثل اجرای رنگ و کاغذ دیواری ، گچ کاری های تزئینی ، استفاده از پانل های مخصوص و منسوجات برای طراحی دیوار و دیگر موارد را با توجه به بودجه ای که جهت بازسازی در نظر گرفته اید ، اعمال کنید .

مدل اتاق خواب :

مدل اتاق خواب بستگی به جایگاه اتاق خواب دارد . اتاق خواب ها با توجه به اندازه ای که دارند مربع یا مستطیل شکل هستند . بعضی ها ترجیح می دهند در داخل اتاق خواب سرویس بهداشتی همچون حمام و دستشویی نیز داشته باشند . در این صورت فضای بیشتری برای اتاق خواب لازم  است . مدل اتاق خواب در چیدمان آن بسیار تاثیرگذار است . اتاق خواب های مربع نسبت به مستطیل چیدمان شیک تری دارند .

دکوراسیون اتاق خواب کوچک :

در اتاق های کوچک تمام وسایل در داخل کمد دیواری گنجانده می شود و اتاق با یک سرویس خواب و کنسول تزئین می شود . در صورتی که اتاق کوچک است می توان تخت را نیز در داخل کمد دیواری به صورت تاشو جای داد . یک ساعت ، چند تابلوی زیبای کوچک و یک گلدان می توانند زیبایی اتاق را تکمیل کنند . اگر هم به کتاب و کتابخوانی علاقه زیادی دارید می توانید روی دیوار یا در داخل کمد دیواری باکس بسازید و کتابها را در داخل آن قرار دهید .

دکوراسیون اتاق خواب بزرگ :

اتاق خواب های بزرگ مانور زیادی برای چیدمان دارند . سرویس خواب ، یک دست مبل راحتی ، کتابخانه ، میز مطالعه ، پرده ، فرش ، کنسول و دیگر موارد می توانند دکوراسیون اتاق خواب های بزرگ را به نمایش بگذارند .

مبلمان در دکوراسیون داخلی اتاق خواب :

اگر اتاق خوابتان کوچک است و فضا ندارید اما تمایل دارید اتاقتان دارای مبلمان باشد ، می توانید یک مبل ال کوچک یا سه نفره در گوشه ای از اتاق خواب قرار دهید . یا اینکه از دو تا مبل تک نفره در دیزاین اتاق خواب استفاده کنید .

نور در دکوراسیون اتاق خواب :

اگر اتاقتان نور کافی از بیرون دریافت نمی کند می توانید با نصب یک لوستر زیبا یا لامپ های تزئینی و گذاشتن یک آباژور شیک نورپردازی زیبایی برای اتاق فراهم کنید .

پرده در چیدمان اتاق خواب :

یکی دیگر از کارهایی که برای زیباسازی دیزاین اتاق خواب انجام می شود ، دوخت پرده دور تخت یا بالای تخت است . اگر بخواهید دور تا دور تختان را با پرده پوشانده شود می بایست در سقف چوب پرده نصب کنید و پرده ها را آویزان نمایید . پرده ها معمولاً ساده و توری هستند .

سر تختی در چیدمان اتاق خواب :

سر تختی به صورت چوبی ، آینه ای ، آهنی و یا پارچه ای قابل تزئین است . اگر سر تختی از نوع چوبی باشد ، چوب بکار رفته در آن با چوب تخت یا تاج آن ست می شود . اگر از نوع پارچه ای باشد ، رنگ پارچه با رو تختی ، بالش های تخت و ملافه ها ست می شود .

سایبان تخت در چیدمان اتاق خواب :

سایبان تخت توسط یونانیان مورد استفاده قرار گرفت و در زمان یونان باستان اجرای این روش نشانه ای از تجمل در اتاق خواب بود که توسط اشرافیان استفاده می شد . سایبان تخت یک محیط رویایی و افسانه ای را برای محل خواب فراهم می کند و سبب ایجاد یک فضای رمانتیک و راحت برای خوابیدن می شود . سایبان خصوصاً برای کودکان بسیار راحت و عالی است و می تواند محلی امن را برای خوابید ن فراهم کند و از ورود گرد و غبار و حشرات مزاحم به داخل محل استراحت و جایی که تخت در آنجاست ، جلوگیری نماید .

 

منبع

     https://www.decomanesh.com/bedroom-decoration

 

 





:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 شهريور 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: